EarlyStatistics: a course for developing teachers' statistics technological and pedagogical content

Ana Serradó Bayés, Maria Meletiou-Mavrotheris, Efi Paparistodemou

Résumé


EarlyStatistics is a professional development course, which aims to enhance the teaching and learning of early statistical reasoning in elementary and middle European schools. This paper describes the EarlyStatistics professional development course and it investigates, through content analysis of the course design, how the EarlyStatistics course promotes the development of teachers’ Statistics Technological and Pedagogical Content Knowledge (STPACK). In this paper, we present teachers’ (n = 9) perceptions regarding the affordances and constraints that the course provoked for their professional development.

Keywords: technological, pedagogical, content knowledge, statistical problem solving.



EarlyStatistics : un cours pour développer les connaissances techniques et pédagogiques des professeurs pour enseigner la statistique

EarlyStatistics est un cours de développement professionnel qui a pour but d'améliorer l'enseignement et l'apprentissage des premiers raisonnements statistiques dans les écoles européennes de niveau élémentaire ou moyen. Cet article décrit le cours EarlyStatistics et analyse le cadre conceptuel du cours (Statistics Technological and Pedagogical Content Knowledge, STPACK) pour montrer comment il promeut le développement des connaissances techniques et pédagogiques des professeurs pour enseigner la statistique. Nous présentons aussi dans cet article les perceptions de neuf professeurs sur les possibilités et les limites du cours pour leur développement professionnel.

Mots-clés : technologie, pédagogie, cadre conceptuel, resolution de problèmes statistiques.

Texte intégral : PDF


SFdS — Statistique et Enseignement — ISSN 2108-6745